Hoe kun je je maaltijden tijdens clean eating aantrekkelijk en lekkerder maken

clean eating aantrekkelijk

Hoe laat je je maaltijden lekkerder smaken?

Clean eating staat bekend als saai en niet zo lekker. Dit is jammer genoeg niet helemaal waar. De meeste van ons zijn gewend aan de smaken van teveel zout, suiker en andere toevoegingen. Op welke manier kun je nu je maaltijden lekkerder maken op een gezonde manier? Probeer het eens met onderstaande kruiden en specerijen.

Welke kruiden en specerijen kun je gebruiken?

Je kunt zeer veel verschillende specerijen of kruiden gebruiken in gerechten, welke verschillende gezondheidsvoordelen kunnen opleveren. Vind hieronder een geschikt kruid of specerij voor bij je favoriete gerecht.

  • Basilicum

Basilicum bevat flavonoiden die net zo belangrijk voor je zijn als anti-oxidanten. Het bevat veel vitamine A en K en heeft veel kalium en mangaan. Je kunt basilicum het hele jaar door laten groeien op een zonnige vensterbank en bewaren door het te drogen of in te vriezen. Gebruik basilicum in sauzen, dressings, pesto, sandwich spreads, soepen, om kip, rundvlees, varkensvlees en visgerechten te kruiden.

  • Marjolein

Dit geurige kruid bevat veel fytochemicaliën – waaronder luteïne en betacaroteen. Daarnaast bevat het veel vitamine C en D. Marjolein is heerlijk in elk gerecht waarin rundvlees zit en smaakt perfect bij groenten zoals tomaten, erwten, wortelen en spinazie.

  • Munt

Vroeger werd munt gebruikt om aan kinderen te geven als de maag van streek was omdat het een geïrriteerde maag-darmkanaal kalmeert. Maar wist je dat het ook een wapen tegen kanker te zijn? Het bevat fotochemicaliën, die de vorming van sommige kankercellen kunnen tegenhouden. Daarnaast  is munt is een goede bron van bètacaroteen, foliumzuur en riboflavine. Gebruik het in thee, in desserts, als onderdeel van een fruitsalade of slasalade of als garnering voor pudding.

  • Oregano
oregano

Gebruik eens oregano!

Wordt gebruikt in Italiaanse gerechten, dit sterke kruid is een krachtig antioxidant met de fotochemicaliën, luteïne en bètacaroteen. Het is een goede bron van ijzer, vezels, calcium, vitamine C, vitamine A en omega-3 vetzuren. Voeg oregano toe aan  saladedressings, soepen, sauzen, jus, vleesgerechten  en varkensvleesrecepten.

  • Rozemarijn

Rozemarijn bevat terpenen, die remmen vrije radicalen en stoppen ontstekingen.  Terpenen kunnen ook sommige oestrogenen, die borstkanker veroorzaken, blokkeren. Gebruik dit prikkelende kruid in soepen, stoofschotels, vlees- en kipgerechten. Hak wat verse rozemarijn om een ​​kip te roosteren of meng het met olijfolie.

  • Peterselie

Dit milde en groene kruid is een uitstekende bron van vitamine C, ijzer, calcium en kalium. Daarnaast zit het boordevol flavonoïden en foliumzuur, die kunnen helpen het risico op hart-en vaatziekten te verminderen. Gebruik het in salades, sauzen en jus.

  • Salie

Salie bevat flavonoïden en fytochemicaliën. Salie is heerlijk in een klassieke kalkoenvulling, spaghettisauzen, soepen, stoofschotels en omeletten.

  • Tijm

Dit kruid is een goede bron van vitamine K en mangaan. Het smaakt fris, licht mintig en citroenachtig, waardoor het een geweldige aanvulling is op alles van eiergerechten tot desserts en recepten met kip en vis.

  • Kaneel

De geur van kaneel is één van de meest verleidelijke in de keuken! Kaneel kun je toevoegen aan koffie en thee, in desserts en curry’s. Strooi wat kaneel op havermoutpap voor een heerlijk ontbijt.

  • Dragon

Dit kruid smaakt naar drop met een licht zoete smaak en is heerlijk bij kip of vis. Dragon is rijk aan bètacaroteen en kalium. Gebruik het in een groene salade of als onderdeel van een saladedressing of meng het met Griekse yoghurt te gebruiken als dip bij het voorgerecht.

  • Kruidnagel

Kruidnagels zijn een geweldige aanvulling op hete thee en koffie evenals vele dessertrecepten, waaronder ook groentecompote en appeldesserts .

  • Komijn
komijn

Komijn voeg je toe aan roerbakgerechten!

Dit kruid is rijk aan anti-oxidanten, die kunnen helpen het risico op kanker te verminderen. Daarnaast bevat het ijzer en mangaan, die helpen uw immuunsysteem sterk en gezond te houden. Komijn kun je toevoegen aan rijstgerechten en groenten roerbakgerechten.

  • Nootmuskaat

Nootmuskaat is rijk aan calcium, kalium, magnesium , fosfor, en vitamine A en C. Het kan helpen de bloeddruk verlagen, werkt als een antioxidant en heeft schimmelwerende eigenschappen. Rasp nootmuskaat vers door gerechten met spinazie, voeg het toe aan hete thee, gebruik het in kerriepoeder, of voeg het toe aan rijstpudding en andere desserts.

  • Kurkuma of geelwortel

Dit kruid is één van de gezondste voedingsmiddelen die bestaat. Kurkuma kan kankercellen stoppen zich te vermenigvuldigen en te verspreiden en progressie van de ziekte van Alzheimer vertragen. Kurkuma geeft voedsel een mooie gele kleur en is een goedkope vervanging van saffraan. Gebruik het in eiersalades, sauzen, thee, vis- en kipgerechten.

Clean eating aantrekkelijk maken

Je ziet dat clean eating helemaal niet saai en smakeloos hoeft te zijn. Je hebt keuzes genoeg om je maaltijden te pimpen met lekkere kruiden. Daarnaast is het zeer goed voor je gezondheid en zul je je zeker fitter en energieker voelen.

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten