Het macrobiotisch dieet als levenswijze

Het macrobiotisch dieet is al jaren populair. Mensen die het volgen zijn slank en voelen zich fit. Wat houdt een macrobiotisch dieet in en wat zijn de voor- en nadelen van deze levenswijze.

Waarop is het macrobiotisch dieet gebaseerd

Macrobiotiek is grotendeels gebaseerd op yin en yang. Mensen die overwegend yin zijn, zijn kalm, ontspannen en creatief. Wie yang is, is actief, alert en energiek. Ook voedsel is yin en yang. Yin voedingsmiddelen zijn bijvoorbeeld; suiker, thee, alcohol, koffie, melk, room, yoghurt en de meeste kruiden en specerijen. Voedingsmiddelen met een hoog yang gehalte zijn rood vlees, gevogelte, vis, schelpdieren, eieren, harde kaas en zout. Voedingsmiddelen die in evenwicht zijn zijn; volkorengranen, vers fruit, noten, zaden, groene bladgroenten en peulvruchten.

Wat zijn de voordelen van het macrobiotisch dieet

[checklist]
      • Het macrobiotisch dieet is arm aan calorieën en vetzuren.
      • Het bevat veel vezels, waardoor je minder tot geen last van verstopping zult hebben.
      • Het verkleint de kans op een verhoogd cholesterolgehalte.
      • Het verlaagt het risico op overgewicht.
      • De kans op bepaalde vormen van kanker neemt af.
[/checklist]

Wat zijn de nadelen van het macrobiotisch dieet

  • Het macrobiotisch dieet levert te weinig vitamine B.
  • Het kan leiden tot bloedarmoede door een tekort aan ijzer.
  • Het gebruik van supplementen is soms nodig om bepaalde tekorten aan te vullen.
  • Het is niet geschikt voor zwangere en borst voedende vrouwen en jonge kinderen.
  • Het kan bij jonge kinderen ondervoeding en een vertraagde groei als gevolg hebben.

Hoe ziet een macrobiotisch dieet eruit

Het macrobiotisch dieet kun je in 6 categorieën van voedingsmiddelen opdelen.

macrobiotisch dieet

  1. Volkorengranen; zoals bruine rijst, haver, gerst, tarwe, boekweit, mais, rogge en  gierst.
  2. Fruit; het liefst seizoen vruchten aangevuld met citrusvruchten. Kies zo vers mogelijke producten.
  3. Groenten en zeegroenten; gebruik zoveel mogelijk verse groenten en zeewier.
  4. Peulvruchten; zoals linzen, kikkererwten, bonen, sojaproducten en tofu.
  5. Soepen; gemaakt van bonen en linzen met speciale kruiden, zoals miso.
  6. Zaden, noten, smaakmakers en vis; gebruik sesamzaad, zonnebloem- en pompoenpitten, pinda’s, amandelen, hazelnoten, walnoten en gedroogde kastanjes. Gebruik zeezout, gember, appelazijn, knoflook, citroensap en appelsap.

Hoeveel kun je afvallen met het macrobiotisch dieet

Het macrobiotisch dieet is in principe geen tijdelijk dieet, maar iets dat je voor langere tijd gaat volgen. Het is een levenswijze.

Als je volgens de macrobiotiek gaat leven kun je veel gewicht verliezen als je veel overgewicht hebt, tot 2 kilo per maand en misschien meer is zeker haalbaar. Wat veel belangrijker is zijn de gezondheidsvoordelen die je zult ervaren.

One Response

  1. Alminde Reply

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten