Passen aardappelen wel of niet binnen een dieet

Bijna dagelijks eten we aardappelen, is het niet gewoon ’s avonds bij het avondeten, dan wel als snack. Aardappelen kun je gekookt eten, maar ook gefrituurd in de vorm van patat, of als aardappel puree. Aardappelen hebben echter geen goede naam als het gaat diëten. Zo zouden ze teveel koolhydraten bevatten. Omdat aardappelen zo vaak bij ons op het menu staan is het slim om eens te kijken of ze nu echt zo slechtzijn om te eten tijdens een dieet. Of valt dit eigenlijk wel mee?

Aardappelen gezond

Aardappelen zijn rijk aan koolhydraten, maar ze bevatten ook eiwitten en vezels. Daarnaast bevatten ze een flinke hoeveelheid vitamine C en kalium. Van aardappelen zelf worden we niet dik, maar wel van de bereidingswijze of van de jus die we eraan toevoegen. Gekookte aardappelen zijn het best voor de lijn. Ze bevatten ongeveer 80 calorieën per 100 gram.

Kies als je aardappelen koopt, voor aardappelen zonder groene plekken. Deze groene plekken kunnen solanine of chaconine bevatten, waarvan je zelfs in kleine hoeveelheden al hoofdpijn kunt krijgen of suf kunt worden.

Bereidingswijzen van aardappelen

Aardappelen bevatten veel vitamine C, maar dat gaat heel snel verloren na het rooien. Door de aardappelen te koken gaat er nog meer vitamine C verloren in het water en aardappelpuree bevat nog minder vitamine C. Bij frituren of bakken van aardappelen blijft de vitamine C het best behouden, hoeveel deze bereidingswijzen weer calorieën toevoegen aan de aardappel.

Aardappelen in de vorm van patat

ovenpatat

Ovenpatat is het minst vet!

Patat is lekker, maar hoe kun je dat het best bereiden? Patat is zeer smakelijk, maar ook vet.  Kies je voor plantaardige frituurolie dan zul je minder verzadigde vetten hebben in je patat dan als je kiest voor dierlijke vetten. Ook bevatten dunne patatjes meer vet dan dunne patatjes. Ovenpatat is de meeste gezonde keuze en bevat de minste hoeveelheid vet. Ovenpatat bevat zo’n 5% vet, gewone patat zo’n 10% en dunne patat 20% vet. Zelf kun je het vetgehalte van de patat omlaag brengen door de patat na het frituren droog te deppen met keukenpapier.

Aardappelen in de vorm van chips

Vrijwel iedereen denkt dat chips heel ongezond is, het bevat veel vet en is vaak zout. Toch bevat ook chips gezonde stoffen als kalium en vitamine C. Chips bevat wel veel calorieën, dus eigenlijk past het niet goed binnen een dieet. Kun je toch niet van de chips afblijven? Kies dan voor chips die ongezouten is en voor chips gebakken in plantaardige olie. In palmolie gebakken chips bevat veel meer verzadigde vetzuren.

Passen aardappelen goed binnen een dieet

Ik weet dat er altijd panisch wordt gedaan over het aantal koolhydraten in aardappelen, en dat ze daarom niet binnen een dieet passen. Maar als je ze gekookt eet in combinatie met andere groenten dan kan dit best binnen een gezond dieet passen, waar je zelfs gewicht mee kunt verliezen. Combineer de gekookte aardappelen niet met jus of mayonaise, maar met gezonde groenten.

Wil je echt afvallen, kies dan niet voor gebakken of gefrituurde aardappelen. Kies in het geval dat je echt niet zonder patat kunt voor ovenpatat. Eet bij de ovenpatat geen mayonaise, maar kies voor ketchup of piccalilly.

Chips kun je het best helemaal laten staan tijdens het volgen van een dieet.

2 Comments

  1. erwin Vellinga Reply
    • Eveline Reply

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten