Fase 1 van het South Beach dieet

fase 1 van het south beach dieet

Even geen pasta tijdens fase 1 van het South Beach dieet!

Fase 1 van het South Beach dieet is de meest strenge fase en duurt 2 weken. Tijdens deze 2 weken verlies je meteen al gewicht, zo´n 3 tot 6 kilo, maar de fase is met name gericht op het resetten van je systeem, om de constante hunkering naar suiker ofwel koolhydraten te verminderen.

Naast het gewichtsverlies heeft de vermindering van de inname van suikers ook andere aanzienlijke gezondheidsvoordelen. Zo zou insulineresistentie kunnen worden opgeheven. Dit fenomeen treedt op als er teveel suiker geconsumeerd wordt en het lichaam niet meer voldoende reageert door genoeg insuline te produceren. Men lijdt in dat geval aan diabetes type 2 en dat type diabetes zou je kunnen verminderen of zelfs laten verdwijnen door minder suikers te eten. Door het eten van minder suikers verandert ook de bloedsamenstelling, wat goed is voor verlaging van de triglyceridespiegel en het cholesterolgehalte (waarschijnlijk ook door een verminderde inname van vet veroorzaakt).

Wat mag je eten tijdens fase 1 van het South Beach dieet

Ook al klinkt de eerste fase nog zo streng, er mag best veel gegeten worden tijdens deze fase;

  • Eieren
  • Tofu
  • Groenten en peulvruchten
  • Kruiden en specerijen
  • Alle magere vleeswaren
  • Alle soorten vis en schaaldieren
  • Kalfsvlees
  • Rundvlees, de magere soorten
  • Gevogelte zonder vel
  • Kaas, alleen magere varianten, 20+ of 30+
  • Noten, bijvoorbeeld 30 pistachenootjes of 15 halve pecannoten
  • Zuivelproducten, kies voor de magere varianten

Wat mag je echt niet eten tijdens fase 1 van het South Beach dieet

  • Rundvlees, zoals lever, ribeye-steaks en doorregen lappen
  • Kaas zoals brie en volvette soorten
  • Groenten, zoals aardappelen, bietjes, maïs en worteltjes
  • Alle soorten fruit
  • Alle soorten brood
  • Pasta, alle soorten
  • Rijst, alle soorten
  • Volle zuivelproducten en ijs
  • Alcohol

Voorbeeld van een dieetschema tijdens fase 1 van het South Beach dieet

Ontbijt;

  • 180 ml groentesap
  • Groentequiche
  • 1 kop thee

Tussendoor;

  • 1 stuk magere mozzarella (30 gram)

Lunch;

  • Gegrilde kipfilet op bed van sla
  • Suikervrije sladressing
  • Suikervrij gelatinedessert

Tussendoor;

  • Stengel bleekselderij besmeerd met magere smeerkaas

Avondeten;

  • Gegrilde zalm met rozemarijn
  • Gekookte asperges
  • Gemengde sla, met komkommer, paprika en tomaatjes
  • Suikervrije sladressing

Toetje;

  • Suikervrij gelatinedessert

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten