Is 10000 stappen per dag echt noodzakelijk

10000 stappenStappentellers en activity trackers zijn helemaal in. Hoe meer je beweegt hoe beter. Vaak wordt gezegd dat je 10000 stappen per dag moet zetten om gezond te blijven, maar is dit ook echt noodzakelijk?

Lees hier of je ook met minder dan 10000 stappen per dag toe kunt om gezond te blijven.

Hoeveel stappen zet je per dag

Het kost gemiddeld ongeveer 28 stappen om van je slaapkamer naar de koelkast te komen en 350 om op werk te komen. De meeste mensen halen wel een paar duizend passen tussen 9 uur ’s ochtends en 5 uur ’s middags, maar niet 10000. Daarvoor zul je toch meer moeten doen, maar is dat echt nodig. Nee gelukkig niet.

Waar komt die aanbeveling van 10000 stappen per dag vandaan

Stappentellers die uit Japan kwamen in de jaren 60 werden ook wel manpo-kei genoemd, dit betekent 10000 stappen teller. Gewoon verzonnen, niets wetenschappelijks. Hoewel het niet wetenschappelijk berekent is, geeft het wel een goede indicatie om de gezondheid te verbeteren. Gemiddeld nemen volwassenen elke dag tussen de 4000 en 18000 stappen. Ook is berekent dat mensen die eerst 1000 passen per dag namen en dit verhoogden naar 10000 hun overlijdensrisico met 46% verlaagden.

10000 stappen komt ongeveer overeen met 6,4 tot 8 km of een uur en een kwartier stevig doorlopen. Als middenweg komt het neer op tussen de 20 minuten en 2 uur bewegen per dag, wat helpt om cardiovasculaire aandoeningen te verminderen. Je kunt je gezondheid dus ook al verbeteren door maar 3500 tot 8000 stappen per dag te zetten. Daarnaast moet je ook iets aan krachttraining doen als je je gezondheid flink wilt verbeteren.

Hoeveel stappen per dag moet jij zetten?

Eigenlijk is er geen magisch getal dat je elke dag zou moeten halen. Het is best is om jezelf te verbeteren en dit vol te houden, of dat nu 3000 stappen of 5000 stappen is. Als je eenmaal bij de 10000 bent aangekomen hoef je niet te stoppen, je kunt zelfs opbouwen tot 20000 stappen per dag. Zelfs dan gaat je gezondheid nog vooruit. Echter daarna niet zoveel meer. Als je teveel gaat bewegen, kan het weer schadelijk worden (denk aan blessures).

Is stappen tellen alleen voldoende

Als je wel voldoende stappen zet, maar daarnaast ongezond eet en veel stress hebt zul je niet echt gezond zijn. Voldoende slaap, gezond eten en weinig stress zullen naast het stappen tellen belangrijk zijn voor een goede gezondheid.

2 Comments

  1. Ilse Van den Bossche Reply
  2. Eveline Reply

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten