Het Hay Dieet

Het Hay dieet is een combinatie dieet waarvan gezegd wordt dat je er veel gewicht mee kwijt kunt raken. Hoe werkt het Hay dieet en hoeveel kun je ermee afvallen?

Wie heeft het Hay dieet ontwikkeld

Het Hay Dieet werd begin deze eeuw ontwikkeld door de Amerikaanse arts William Hay. Hij beweerde niet zoals andere artsen dat zijn dieet ziekten kon genezen, maar meende wel dat het een helende werking kon hebben. Hij geloofde wel dat bepaalde ziektes zoals artritis en allergie werden veroorzaakt door een verkeerd chemisch milieu in het lichaam. Dit zou ontstaan door te veel vlees, koolhydraten, een slechte spijsvertering en constipatie.

Hoe werkt het Hay dieet

Bij het Hay dieet mag je geen eiwitten en koolhydraten combineren in een maaltijd, omdat dit de vertering zou verstoren. Zo zou voor de vertering van eiwitten een zuur milieu nodig zijn en voor koolhydraten een basisch milieu.  Verder moet je vier keer zo veel producten (groentes, fruit en salades) eten die het basegehalte van het bloed verhogen als van producten (vlees, noten en koolhydraten) die het zuurgehalte verhogen.

De regels van het Hay dieet kort samengevat

  • Combineer geen koolhydraten met eiwitten en zure vruchten
  • Eet voornamelijk groenten, vruchten en salades
  • Eet alleen kleine hoeveelheden eiwitten, koolhydraten en vetten
  • Vermijd geraffineerde producten
  • Neem minimaal 4 uur pauze tussen twee maaltijden van verschillende typen

Dieetschema van het Hay dieet

Wat mag je eten als je het Hay dieet zou gaan volgen?

Voor het ontbijt:

  • Veel vers fruit
  • Klein bekertje yoghurt met gemengde noten
  • Kruidenthee
  • Vruchtensap

Voor de lunch:

  • Portie vlees, vis, eieren of kaas
  • Verse rauwkostsalade
  • Gekookte groenten (geen aardappelen)
  • Een appel of sinaasappel

Voor het avondeten:

  • Aardappel in de schil met boter of
  • Volkorenbrood met boter
  • Gekookte groenten of salade
  • Verse vijgen met room of verse kaas

Hoeveel kan je afvallen met het Hay dieet

Het Hay dieet kan je helpen gewicht te verliezen doordat je goed naar je eetpatroon gaat kijken. Er wordt tijdens dit dieet beduidend minder vet gegeten en in totaal ook minder calorieën. Door beide factoren zul je gewicht verliezen. Dit kan oplopen tot 2 kilo per week en zo’n 5 kilo per maand. Naast gewichtsverlies kent het Hay dieet ook andere voordelen. Zo kunnen mensen met spijsverteringsproblemen er baat bij hebben, en wordt er gezegd dat het Hay dieet zweren aan de twaalfvingerige darm kan voorkomen. Hiermee zou de kwaliteit van leven enorm verbeteren.

Het Hay dieet veroudert

Het Hay dieet wordt inmiddels nauwelijks nog gevolgd. Anderen hebben zijn ideeën overgenomen en het dieet in een andere vorm gegoten. Een populair dieet wat al bij veel mensen voor goed en blijvend gewichtsverlies heeft gezorgd is het Paleo Dieet. Bij dit dieet eet je voornamelijk eiwitten en weinig koolhydraten. Doordat eiwitten zorgen dat je langer vol zit, zul je minder trek hebben in lekkere snacks. Ook zal je geen last hebben van spierafbraak en je stofwisseling blijft op hetzelfde peil draaien. Wil je graag blijvend afvallen? Dan is het Paleo Dieet zeker een kijkje nemen waard.

Ontdek het Paleo Dieet hier…

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten