De meest gemaakte dieet fouten

Op het moment dat mensen met een dieet bezig zijn, maken ze vaak fouten. Dat is best jammer, want dit kan het gewichtsverlies in de weg staan. Wat zijn de meest gemaakte dieet fouten?

Vruchtensappen drinken

dieet foutenVeel mensen denken dat het gezond is om veel vruchtensappen te drinken. Ja de vruchtensappen bevatten vitaminen, maar daarnaast veel kleurstoffen en calorieën. Het is veel beter om water te drinken en de vitaminen uit fruit te halen. Dan krijg je meteen meer vezels en anti-oxidanten binnen. Tegelijkertijd krijg je minder calorieën binnen dan door het drinken van vruchtensappen.

Maaltijden overslaan

Dit is een van de meest gemaakte dieet fouten. De meeste mensen die een maaltijd overslaan, laten vaak het ontbijt staan. Dat is erg slecht met name omdat het lichaam ’s ochtends weer voedingsstoffen nodig hebt, na een nacht van herstelwerkzaamheden. Sowieso is het slecht om een maaltijd over te slaan, want later ga je dit weer inhalen met een ongezonde snack of iets anders lekkers. Probeer tijdens een goed ontbijt in ieder geval eiwitten te eten, dit geeft een verzadigd gevoel en minder kans op een snackbui op een later tijdstip.

Light producten eten

Doordat fabrikanten het woord light gebruiken, denkt men snel dat het gezonder is. Het voordeel is dat light-producten minder calorieën bevatten. Maar dit is niet altijd een goed teken, soms worden vetten vervangen door koolhydraten, dan heb je inderdaad minder calorieën, maar een wel een andere voedingsstof die je misschien niet nodig hebt. Kies liever voor het originele product en eet hier niet teveel van. Voorbeelden van producten zijn light-pindakaas en light-chips.

Teveel gezond eten

Oke je eet gezond, je eet veel fruit, maar ook dit bevat calorieen. Noten, pinda’s en zaden zijn ook gezond, maar bevatten in grote hoeveelheden te veel energie. Ook al kies je voor gezonde producten, eet hier dan geen overmaat van. Eet niet 5 appels per dag, wissel het af met andere fruitsoorten of met groente. Dit bevat tevens minder calorieën dan fruit. Als je echt honger hebt, kies dan niet voor fruit, maar voor een volkoren boterham met mager beleg. Dit vult goed en zorgt dat je niet teveel eet op een later tijdstip.

Geen vetten eten

Mensen denken dat vetten slecht zijn, dit klopt deels ook. Verzadigde vetten zijn slecht voor je, maar onverzadigde vetten heb je hard nodig. Bepaalde vitaminen kun je niet opnemen zonder vetten, en ook zijn vetten een belangrijk bestanddeel van membranen van cellen. Kies voor goede vetten, uit vis of uit mager vlees. Ook noten bevatten gezonde vetten.

Sportdranken drinken

Als je aan het sporten bent, hoef je echt niet steeds een sportdrankje met extra glucose te drinken. Water is prima om het vochtsverlies te compenseren. Pas als je tijdens een work-out meer dan 1200 calorieën verbrandt kun je een sportdrankje gebruiken om je suikervoorraad weer aan te vullen.

Maak jij dieet fouten

Herken jij bepaalde van deze dieet fouten in je eigen voedingspatroon? Probeer dit dan aan te passen. Je zult zien dat het een positief effect op je gewicht heeft.

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten