De beste vleesvervangers

Soms wil je eens een keertje geen vlees eten. Of misschien ben je wel vegetariër. Als je geen vlees eet mis je wel belangrijke voedingsstoffen als je deze niet op de juiste manier vervangt. Maar wat zijn dan de beste vleesvervangers die je kunt kiezen? Vind hier een aantal opties.

Wat zijn de beste vleesvervangers die je kunt kiezen

Als je toch voldoende eiwitten wilt eten als je geen vlees eet, dan zijn er een aantal vleesvervangers die hieraan voldoen. Ook levert vlees ijzer, als je daar tekorten van hebt, kun je last krijgen van bloedarmoede.

Eieren

Hoe je eieren ook eet, als omelet of gekookt of gebakken. Eieren zijn veelzijdig, en bevatten de meest optimale verhouding van eiwitten voor ons lichaam. Daarnaast bevatten ze ijzer, vitamine B1 en vitamine B2. Als je zo min mogelijk calorieën wilt eten, kun je het best de eieren koken, gebakken eieren bevatten meer vet. Eieren zijn een prima vleesvervanger. Wat je ook kunt doen is bijvoorbeeld 4 eieren koken en alleen het eiwit eten van de eieren op deze manier krijg je met name de eiwitten binnen en minder vetten, alhoewel het helemaal niet slecht is om af en toe een eidooier te eten.

Falafel

vleesvervangers kikkererwtenKikkererwten vormen de basis van falafel. De gele kikkererwten bevatten veel koolhydraten en vezels. Bovendien zitten er veel eiwitten, ijzer en vitamines B in. Dankzij deze samenstelling zijn ze een zeer goede vleesvervanger. Als je zelf falafel maakt kun je kiezen voor de beste kikkererwten en deze verwerker in dit gezonde gerecht. Lees hier hoe je zelf falafel kunt maken.

Linzen

Linzen zijn er in allerlei kleuren, geel, oranje, groen, wit of bruin. Van linzen kun je bijvoorbeeld linzensoep maken of ze in combinatie met rijst te eten. Linzen bevatten net als vlees veel ijzer en zijn daarom zeer gezond en een goede vleesvervanger.

Noten

Allerlei noten kun je goed kiezen als tussendoortjes of toevoegen aan een maaltijd met rijst. Pinda’s zijn geen noten en ook niet geschikt als vleesvervanger. Goede noten zijn walnoten, amandelen, hazelnoten, pecannoten en paranoten. Noten bevatten ijzer en vitamine B1. Kies het best voor ongezouten noten.

fitchef eiwitrecepten

Peulvruchten

Groenten zijn sowieso al gezond, maar peulvruchten zijn nog net iets gezonder. Ze bevatten veel eiwitten en ijzer. Peultjes zijn heerlijk in combinatie met worteltjes en bloemkool. Allerlei soorten bonen zijn ook gezond om te eten en kun je op allerlei mogelijke manieren combineren.

De beste vleesvervangers

Ook als je geen vegetariër bent kun je best eens een dagje zonder vlees, kies dan voor de beste vleesvervangers die hierboven genoemd staan.

Heb je nog aanvullingen of tips bij dit artikel? Laat ze hier gerust achter.

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten