Crashdieet leidt niet tot groter jojo effect

jojo effectVaak wordt er gezegd dat het volgen van een crashdieet leidt tot het jojo effect. Dit klopt ook wel, je krijgt vaak een deel van het verloren gewicht weer terug, maar dit is niet een groter  jojo effect dan als je een gewoon dieet gevolgd hebt. De Universiteit van Maastricht heeft dit onlangs gepubliceerd.

Hoe zag het onderzoek eruit

De universiteit volgde 60 mensen met overgewicht die en dieet gingen volgen. De helft van de mensen volgde een echt crashdieet bestaande uit maar 500 calorieën per dag. De andere helft at 1250 calorieën per dag. Een hoeveelheid waarvan sommige critici zullen zeggen dat deze hoeveelheid calorieën ook een crashdieet is. Maar volgens de standaard is een dieet van minder dan 1200 calorieën per dag pas een crashdieet. 500 calorieën is erg weinig maar wel een goede hoeveelheid om resultaten tussen beide groepen te kunnen vergelijken.

Buiten dat men een andere hoeveelheid calorieën was er nog een verschil. De groep die 500 calorieën per dag at volgde dit dieet 5 weken lang. De andere groep met de 1250 calorieën volgde dit dieet voor 12 weken.

Resultaat van het onderzoek

De proefpersonen vielen allemaal af. Beide groepen verloren gemiddeld 8 kilo. Dit was ongeveer 10 procent van hun oorspronkelijke lichaamsgewicht.

De personen werden nu 9 maanden losgelaten en daarna opnieuw bekeken hoeveel ze wogen en of ze waren aangekomen. Het gekke was dat beide groepen gemiddeld evenveel waren aangekomen, ongeveer 4 kilo ofwel 50% van het verloren gewicht was weer teruggekomen.

Het maakte dus niet uit of het gewicht verloren was door een crashdieet of een langzaam dieet, je krijgt altijd weer wat gewicht terug, bijvoorbeeld in de vorm van water. Je hebt dus geen groter jojo effect na een crashdieet.

Adviezen om het jojo-effect te voorkomen

Het bleek dat mensen die bewogen tijdens het dieet en na afloop van het dieet deze beweging vol bleven houden, na verloop van tijd minder aankwamen. Een andere factor die van invloed is, is de hoeveelheid spiermassa. Verlies van spiermassa leidt op den duur tot het aankomen van gewicht. Spieren verbranden meer energie dan vetweefsel. Je moet daarom tijdens het volgen van een dieet zorgen dat er zo min mogelijk spierverlies optreedt.

WIL JE MEER DAN EEN PAAR KILO VERLIEZEN IN KORTE TIJD EN GEEN LAST HEBBEN VAN EEN GROTER JOJO EFFECT?

Het Smoothie Afslank Plan van Jasper Alblas biedt gezonde recepten om tot wel 8 kilo per maand aan gewicht te verliezen. Voordeel hiervan is dat je geen honger hoeft te leiden en dat de verloren kilo’s niet meer terugkomen, je hebt dus geen last van het jojo effect. Ook is het dieet gevarieerd en kom je geen voedingsstoffen tekort. Hierdoor kun je snel en blijvend gewicht verliezen.

smoothie afslank plan

Ontdek hier hoe ook jij tot wel 8 kilo per maand kunt verliezen met het Smoothie Afslank Plan!

 

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten