Aandacht tijdens het eten

Tijdens het afvallen of het volgen van een dieet is het niet alleen van belang dat je de juiste voedingsmiddelen kiest en de juiste hoeveelheid beweging krijgt. Het is ook belangrijk hoe je je eten eet om gezond te worden en te blijven. Vind hier een aantal tips om je aandacht bij het eten te houden.

aandachtTips om te eten met aandacht

Vind hieronder een paar gemakkelijke tips om met aandacht te eten en hiermee je kansen om het te laten slagen van een dieet te verhogen.

Eet bewust

Eten moet je bewust doen. Ga niet voor de tv eten of in de auto, maar neem echt de tijd voor het eten. Als je aan tafel eet met je partner of je gezin kun je ook rustig de dag doornemen en dat is ook goed voor de sfeer in huis.

Eet rustig

Neem de tijd voor het eten, kauw rustig. Niet te grote happen. Neem af en toe een pauze. Je zult zien dat je minder eet door rustiger te eten. Je zit dan voor je gevoel sneller vol. Door goed te kauwen vergemakkelijk je het verteringsproces. De enzymen in het speeksel kunnen goed inwerken en het eten gaat soepeler door de slokdarm richting de maag.

Geniet van de maaltijd

Door rustiger te eten, geniet je meer van het eten. Je proeft de verschillende smaken beter, je ruikt het eten beter. Dit maakt dat je meer geniet van je maaltijd. Hiervoor kun je ook gebruik maken van een kleinere lepel. Je neemt dan niet te grote happen, en mag pas een nieuwe hap nemen nadat de vorige hap helemaal weg is.

Geen social media tijdens het eten

Zorg voor zo min mogelijk afleiding tijdens het eten, dus leg je telefoon of pad weg en concentreer je volledig op het eten.

Neem een kleiner bord

Door van een kleiner bord te eten wat wel vol geschept is, heb je hetzelfde idee als dat je van een groot bord eet. Het is een psychologisch effect. Ook is het verstandig eten in de keuken op te scheppen en niet de pan op tafel te zetten. Zo voorkom je dat je nog eventuele restjes op gaat eten.

Tot slot

Het is dus belangrijk om met aandacht je eten op te eten. Je zult minder eten, beter verteren en het eten lekkerder vinden. Heel handig als je een dieet volgt. Je mag dan al minder eten, maar als je er meer van geniet compenseert dit al een groot deel.

Heb je nog tips of aanvullingen bij dit artikel? Laat ze gerust hier achter!

Leave a Reply

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten