Afvallen met intermittent fasting

Vasten kan je helpen gewicht te verliezen en nog snel ook. Vasten kun je op verschillende manieren doen. Zo kennen we bijvoorbeeld de citroensapkuur, waarin je in 10 dagen veel vet kunt verliezen, maar ook de druivensapkuur en andere vormen van sapvastenkuren. Daarnaast kun je vasten door alleen rijst te eten of  alleen thee te drinken. Dit zijn wel de wat extremere vormen.

Ook bestaat er het vastendieet, bij dit dieet mag je twee dagen per week maar 500 of 600 calorieën eten, afhankelijk of je man of vrouw bent. Welke dagen je kiest maakt hierbij niet uit. Nu is er ook nog een vorm van vasten die intermittent fasting genoemd wordt. Wat is intermittent fasting precies en hoeveel kun je er mee afvallen?

Wat is intermittent fasting

intermittent fastingIntermittent fasting is een vorm van vasten waarbij je een tijd niet eet, maar dit hoeft niet perse een bepaalde dag te zijn. Als je ervoor kiest om 24 uur niet te eten, kun je de ene dag rond het middaguur stoppen met eten en de volgende dag dan pas weer beginnen.

Een andere manier is om ervoor te kiezen alleen te eten tussen bepaalde tijden op een dag, bijvoorbeeld tussen 12.00 uur in de middag en 20.00 uur in de avond. Het 8-uur dieet is hier op gebaseerd. Het intermittent fasting is eigenlijk geen dieet, maar een levensstijl, dat je zo lang als je wilt kunt blijven doen, jaar in jaar uit.

Voordelen van intermittent fasting

Het is al langer bekend dat vasten voordelen voor de gezondheid heeft. Zo zorgt vasten er bij muizen bijvoorbeeld voor dat langer leven. Bij de mens zijn de volgende voordelen bekend;

  • Vetverlies, je zult afvallen
  • Blijvend gewichtsverlies, geen jojo-effect
  • Minder schommelende bloedsuikerspiegel, waardoor insuline resistentie minder wordt
  • Toename van spierweefsel, waardoor je metabolisme omhoog gaat
  • Lagere bloeddruk
  • Verbeterde sportprestaties, door de toename van het spierweefsel
  • Fit en energiek gevoel

Dan zijn er nog specifieke voordelen voor als je kiest om 24 uur niet te eten of als je kiest om elke dag tussen bepaalde tijdstippen te eten.

Voordelen van 24 uur vasten;

  • Op de andere dagen van de week krijg je genoeg energie binnen, zodat je niet gaat crashen, en gezond gewicht verliest, wat er niet direct weer aan zit als je stopt met vasten.
  • De andere dagen van de week kun je gewoon normaal eten, als je niet teveel aanpassingen in je eetpatroon wilt.
  • Eet op de dag dat je 24 uur vast een simpele kleine maaltijd, meestal maar 1 maaltijd.

Voordelen van kort vasten;

  • Er komt een ritme in je eetpatroon, elke dag hetzelfde is makkelijker vol te houden.
  • Je lichaam past zich aan, je zult minder hongergevoel ervaren.
  • Laat je meer focussen op de gezonde voedingsstoffen en het belang van de maaltijd.
  • Zorgt dat je minder zult snacken of minder lekkere trek zult hebben.
  • Minder stressvol dan langer vasten.

Welke vorm van intermittent fasting kies je

Die keuze is helemaal aan jezelf, het korte vasten is voor de meeste mensen beter vol te houden voor een langere tijd.

Als je gaat vasten is het verstandig om bij de maaltijden te kiezen voor zoveel mogelijk onbewerkte producten. Denk hierbij aan groente, fruit, eieren, mager vlees of vis. De grootte van de porties maakt tijdens het eten niet zo veel uit, als je de rest van de dag vast. Het gaat er om wanneer je eet en niet hoeveel.

Afvallen met intermittent fasting

Door deze vorm van vasten te volgen, zul je niet heel snel gewicht verliezen. Het is namelijk geen crashdieet, wel zul je vetverliezen als je het op de lange termijn bekijkt. Er zijn mensen die in 2 maanden 5 kilo kwijt zijn of 14 kilo in een half jaar. Maar ook als je elke maand een kilo verliest zijn dat er wel 12 per jaar. Misschien vind je dit weinig, maar ze zullen niet meer zo snel terugkomen. Je metabolisme blijft op hetzelfde niveau draaien of gaat zelfs sneller, omdat je spierweefsel toeneemt.

Sommigen onder ons vallen sneller af, maar dat kun je ook beïnvloeden door er extra bij te bewegen. Als je bijvoorbeeld kiest voor cardio of high intentisity interval training (Tabata of Insanity), dan zal het gewichtsverlies veel sneller gaan. Heb je geen zin in die extra beweging dan verlies je ook vet, maar wel iets langzamer.

Leave a Reply

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten