3 kilo per week afvallen met een koolhydraatarm dieet

Koolhydraten zijn één van de belangrijkste voedingsstoffen voor het lichaam. Zonder koolhydraten kan ons lichaam niet goed functioneren. Je hebt dus koolhydraten nodig, maar ook weer niet teveel! Zo kunnen koolhydraten een negatieve invloed op onder andere je lichaamsgewicht hebben.

Koolhydraatarme diëten zijn daarom al decennia succesvol.  Ontdek hier hoe ook jij succesvol tot wel 3 kilo per week kunt afvallen met een koolhydraatarm dieet.

Waarom werkt een koolhydraatarm dieet

Hoe komt het nu dat koolhydraten ervoor zorgen dat je aankomt in gewicht;

Ten eerste omdat koolhydraten de productie van insuline bevorderen.

Na het eten van koolhydraten, stijgt de bloedsuikerspiegel. Het lichaam wil dit weer corrigeren en produceert vervolgens insuline. Hoe meer koolhydraten je binnenkrijgt, hoe meer insuline het lichaam aan zal maken. Insuline heeft echter ook een nadeel; het remt het proces waarbij vetcellen worden aangesproken voor de vetverbranding.

Eiwitten bevatten per gram dezelfde hoeveelheid calorieën, maar hierbij maakt het lichaam geen insuline nodig. Koolhydraten hebben daarom een enorm nadeel ten opzichte van eiwitten.

De extreme toename van consumptie van koolhydraten de laatste jaren is dan ook verantwoordelijk voor de enorme stijging van overgewicht.

Ten tweede omdat koolhydraten snel verteren.

Door het eten van koolhydraten krijg je een enorme piek in de bloedsuikerspiegel, de insuline zorgt vervolgens juist voor een snelle daling. Dit veroorzaakt een hongergevoel, waardoor je sneller gaat snacken of kiest voor een ongezond tussendoortje. Dit leidt weer tot extra inname van calorieën die worden opgeslagen in de vorm van vet, als je er teveel van binnenkrijgt.

Succesvol afvallen door koolhydraten te vermijden

Met name de enkelvoudige koolhydraten hebben een nadelig effect op het lichaamsgewicht. Zij zijn grotendeels verantwoordelijk voor de snelle stijging van de bloedsuikerspiegel, waardoor een grotere hoeveelheid insuline wordt aangemaakt. Ook worden deze enkelvoudige koolhydraten sneller verteert, waardoor je sneller een hongergevoel zult krijgen.

Andere voordelen van een koolhydraatarm dieet

  • Naast dat je snel gewicht verliest met een koolhydraatarm dieet, zullen ook belangrijke bloedwaarden als de HDL-LDL cholesterol verhouding verbeteren. Ook de bloeddruk, de insuline en glucosespiegel verbeteren drastisch.
  • Je raakt meer vet kwijt als je een koolhydraatarm dieet volgt. Niet alleen raak je met een koolhydraatarm dieet veel gewicht kwijt, ook verlies je dat gewicht in de vorm die er het meest toe doet, namelijk in de vorm van vet. Bij andere vetarme diëten, is een groot deel van het gewichtsverlies in de vorm van spieren. En dat is zonde want spieren zorgen voor een groter energieverbruik, maken je fitter en verminderen de kans op blessures. Spierverlies door diëten is een van de belangrijkste oorzaken van het vervelende jojo-effect. Bij een koolhydraatarm dieet eet je vaak meer eiwitten en dit is juist goed voor het behoud van spieren. Hierdoor blijf je jezelf fitter en gezonder voelen. De doelen van een dieet; je beter voelen, een gezonder lichaam hebben en er beter uitzien bereik je beter en sneller met een koolhydraatarm dieet.
  • Afvallen is makkelijk met een koolhydraatarm dieet. Doordat het lichaam zich aan gaat passen, het heeft minder insuline nodig, gaat het zich opeens realiseren dat er voldoende vetreserves zijn om te verbranden. Hierdoor ontstaat er spontaan minder behoefte aan eten. 

De enige, maar makkelijk op te lossen kritiek

Door een koolhydraatarm dieet te volgen, zou je een tekort aan vitaminen kunnen krijgen. Gelukkig is dit op te lossen door een multivitaminepil te slikken of nog veel beter iets meer fruit en veel meer groente te gaan eten.

Hoe ziet een koolhydraatarm dieet eruit

Veel mensen denken dat je maar weinig kunt eten als je koolhydraatarm wilt leven, maar niets is minder waar. Het is misschien even wennen, maar het is perfect mogelijk om voor de rest van je leven een koolhydraatarm dieet te volgen. Zo is er voor de chocoladeliefhebbers zelfs koolhydraatarme chocolade en allerlei andere lekkernijen verkrijgbaar.

Er zijn vele verschillende koolhydraatarme diëten, waarvan het Atkins Dieet toch wel het meest bekend is. Alle koolhydraatarme diëten zijn net ietsje anders, dus kijk echt kritisch wat bij jou past en tevens de beste resultaten zal geven.

Een voorbeeld van een koolhydraatarm dieet dat echt voor ontzettend veel mensen werkt is het 7×7 Afslank Receptenboek van Jasper Alblas. Als je de principes en het recepten boek van Jasper volgt kun je tot 3 kilo per week afvallen. Meer dan 10000 mensen zijn al succesvol afgevallen met het 7×7 receptenboek, waar de heerlijke recepten deels verantwoordelijk voor zijn.

Het omschakelen van het eten van koolhydraten  naar een koolhydraatarm dieet kan ervoor zorgen dat je de lekkere dingen gaat missen. Om te voorkomen dat je niet terugvalt in je oude eetpatroon, moet je ook kunnen genieten van koolhydraatarme gerechten. Het 7×7 Afslank Receptenboek van Jasper slaagt hier zeker in, waardoor je met gezond en toch lekker eten tot wel 3 kilo per week kunt afvallen.

Ontdek hier wat het koolhydraatarme dieet van Jasper Alblas voor jou kan betekenen!

Leave a Reply

Door deze site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten